1. Za obľúbený nedeľný výlet do nákupného centra môžeme vďačiť starovekým Rimanom, ktorí postavili úplne prvé nákupné centrum, takzvaný Trajanský trh.
1. Za obľúbený nedeľný výlet do nákupného centra môžeme vďačiť starovekým Rimanom, ktorí postavili úplne prvé nákupné centrum, takzvaný Trajanský trh.
Zdroj: www.flickr.com
2. V minulosti, konkrétne v stredoveku, ľudia platili danie nielen peniazmi, ale aj oblečením a materiálmi.
3. Každý rok sa predajú desiatky tisíc výtlačkov módnych časopisov, ale ten úplne prvý sa predal v Nemecku v roku 1586.
Zdroj: www.pinterest.co.uk
4. Aj keď moderné módne časopisy si ľudia asociujú s ženským publikom, prvý francúzsky módny magazín z roku 1678 bol určený práve opačnému pohlaviu.
5. Jedna z najnepravdepodobnejších postáv histórie, ktorá priložila ruku k evolúcií módneho priemyslu bol legendárny vojenský ťažiteľ Napoleon Bonaparte. Jeho prínos, síce malý, ale významný, boli gombíky na rukávoch. Tento trend bol povinne zavedený v kruhoch francúzskej armády po tom, čo si všimol, že si vojaci utierajú nos do rukávu.
6. Vogue a Harper’s Bazaar, dva z najpopulárnejších módnych magazínov dneška, sa objavili v 20. rokoch 20. storočia, čo je najvýznamnejšia módna dekáda.
7. Slovíčkom „vintage¨ sa označujú len tie kúsky, ktoré boli vyrobené pred viac ako šesťdesiat a menej ako sto rokmi.
Zdroj: www.piqsels.com
8. Naopak, slovo „retro“ v súvislosti s módou označuje moderné veci, ktoré kopírujú „vintage“ štýl.
9. Kto by nepoznal logo zeleného krokodíla? Toto logo bolo vytvorené v roku 1933, a tak získalo prvenstvo v dizajnérskych logách.
10. Vo svojich začiatkoch sa kabelky používali na to, aby pomáhali ženám nájsť si manžela. Modernejšia podoba dámskych kabeliek bola navrhnutá v 19. storočí a každá žena si ich doladila podľa vlastného gusta rôznymi vzormi, farebným vyšívaním, a podobne.
Zdroj: www.vintagedancer.com
11. Dnes si v priemere každá žena za život kúpi 145 kabeliek.
12. Od roku 1992 zdraželo mnoho vecí, avšak oblečenie a módne doplnky zažívajú opačný trend a počas posledných troch dekád zlacneli až o 8,5%.
13. Každý rok sa vyhodí v priemere 7 miliónov ton materiálu. Napriek úsiliu mnohých firiem viac recyklovať, iba 12% všetkého materiálu sa podarí použiť znova.
14. Stále sa však nájdu firmy, ktorá svojím jedinečným prístupom sú šetrné k prírode a originálne zároveň. Napríklad britská módna návrhárka Stella McCartney prišla s kolekciou dámskych tašiek vyrobených z kukuričných listov a slamy.